Poster
Filem Kajian
1.0 BAHASA DAN TEXT
Seterusnya,
bahasa yang digunakan dalam poster filem Puntianak Harum Sundal Malam II,
adalah Adobe Gothic Std B (size 20) dan Times New Roman (size 11) bahasa ini
digunakan dengan tujuan untuk menekankan pelakon utama yang digunakan. Selain
itu, bahasa yang digunakan bahagian Nama Pengarah, adalah Adobe Fan Heiti Std B
(size 12), bagi menunjukkan pengarah. Manakala, untuk bahagian tajuk mereka
menggunakan bahasa Adobe Devanagari (size 72) dan Adobe Gothic Std B (size 20)
bagi menekankan Tajuk Utama & menekankan keseraman cerita tersebut.
2.0 WATAK DAN PERWATAKAN
a)
Watak utama ( Maya Karin)
Jika
melihat poster dan juga filem seram Pontianak harum sundal malam 2 ini jika
tidak teliti menonton filem seram, kita pasti tertanya-tanya siapakah Maria
sebenarnya. Maria umurnya lebih muda dari Norman dan Ana, cucu kepada Marsani.
Sewaktu adegan Laila mengajar seorang anak kepada Mariam menari gamelan ada
seorang anak kecil di tepid an itulah Maria. Manakala jika merujuk kepada
poster yang dikaji pula Maria adalah anak kepada Mariam yang telah mati dibunuh
oleh Marsani akibat dari nafsu Marsani yang merasuk dan memaksanya untuk
memperkosa Mariam sehingga mereka bergelut dan Mariam ditikam dan semua hartanya
dibawa lari.
Melihat
pada poster seram Pontianak harum sundal watak yang dibawa oleh maya Karin
sangat jelas di mana watak beliau adalah seorang Pontianak yang ingin membalas
dendam kepada keluarga Marsani dan mengambil semula hak dan harta serta keluarganya
yang telah lama terpisah. Selain itu juga berdasarkan dengan poster yang
dipaparkan juga maya menginginkan anaknya semula yang dia kandungkan dan
menyangka anaknya mati dibunuh malah badan yang Mariam rasuk itu adalah anaknya
sendiri tanpa dia sedari.
Pontianak
atau Mariam mula merasuk setelah kuburnya diganggu dengan kerja pembinaan dan
mulalah cerita Pontianak Harum Sundal Malam yang mahu menuntut haknya. Haknya
yang telah dirampas oleh Marsani secara paksa. Tanah dan rumah pusakanya yang
telah diberikan kepada Norman dan Ana serta barang-barang peninggalan Danial
kepadanya. Pontianak juga mengamuk kerana memperjuangkan nasib rakan-rakan dan
suaminya yang telah dibunuh dengan kejam angkara Marsani.[1]
b)
Expresi Wajah, Manusia
Berdasarkan
poster yang dirujuk raut waja yang ditonjolkan adalah waja yang mara dan
menyeramkan dalam raut waja yang ditonjolkan juga tiada menunjukan raut waja
yang senyum mahupun senyuman sinis namun hanya menonjolkan raut waja yang
sangat mara untuk membalas dendam sahaja.
c)
Watak Haiwan
Dalam
poster yang ditonjolkan ada kelihatan sedikit bayangan watak haiwan yang
digunakan iaitu watak “Kuda” hal ini di mana watak kuda ini ditonjolkan dalam
filem atau poster ini kerana dalam filem yang kedua Pontianak harum sundal
malam ini kuda merupakan symbol utama dan juga ianya dijadikan satu objek yang
membantu untuk memberi kekuasaan kepada watak yang menggunakannya.
d)
Barisan Watak Dalam Filem Pontianak Harum Sundal
Malam.
Nama
|
Pelakon
|
Ringkasan
|
Maria
|
Watak
pontianak.
|
|
Meriam
|
Watak
ibu
Watak
anak
|
|
Zali/Joyo
|
||
Asmadi
|
||
Bayang
|
||
Ana
|
||
Laila
|
||
Tok
Guru
|
Zahim
Albakri
|
|
Tok
Selampit
|
||
Zai
|
Haiza
|
|
Purnama
|
3.0
BUSANA
Gambar
1: Perhiasan
Melalui
filem pontianak Harum Sundal Malam 2 memaparkan cara pemakaian kostum tradisional dana berlatarkan tahun 90-an.
Antaranya ialah pemakaian busana Kuda Kepang. Menurut sejarah perkembangan kuda
kepang di Malaysia khususnya di Johor, kesenian kuda kepang telah dibawa oleh
penduduk yang berketurunan Jawa di Indonesia semasa berhijrah ke negara ini.
Selain membawa kesenian kuda kepang, mereka juga membawa kebudayaan dalam
bentuk pakaian Jawa.
Pakaian
tersebut digunakan sebagai kostum asas kepada persembahan kuda kepang. Pakaian penari kuda kepang menggunakan
pakaian tradisional Jawa kuno seperti lengkap memakai ketopang atau tanjak dan
memakai kain samping. Manakala seluar bagi penari dijahit dengan menggunakan kain
kempun iaitu batik jawa. Pada masa kini, tengkolok yang digunakan oleh penari
kuda kepang menggunakan dua jenis tengkolok iaitu tanjak jawa mahupun tanjak
Melayu. Kedua-dua tanjak ini dapat dibezakan melalui cara mengikatnya.
4.0 PERALATAN DALAM POSTER
Elemen
kuda kepang yang digambarkan dalam poster Pontianak Harum Sundal Malam adalah
gabungan dari Jogjakarta, Indonesia dan tempatan. Permainan kuda kepang ialah tarian
pahlawan berkuda yang merupakan kesenian asli Indonesia yang berasal dari Jawa, Indonesia.
Asal mula kesenian ini adalah bentuk dukungan rakyat atas perjuangan para
Pahlawan dalam mengusir penjajah Belanda yang menindas rakyat Indonesia.
Kemudian
kesenian ini tersebar dibawa oleh penghijrah ke Tanah Melayu.
Permainan ini kini merupakan salah satu permainan rakyat di Indonesia,
Singapura
dan Malaysia,
khususnya di negeri Johor, dan biasa dimainkan di majlis
perkahwinan atau di majlis
keramaian. Tarian ini juga sering dimainkan di Jawa ketika acara sambutan perayaan, majlis perkahwinan,
perayaan Hari Ulang Tahun
Kemerdekaan Indonesia dan di karnival.
Ia sering juga diadakan perlumbaan antara perkumpulan tari, baik perkumpulan
Tari Reog mahupun Tari Jaranan Pegon yang masing-masing di dalamnya mempunyai
tarian kuda kepang, atau sering juga disebut kuda lumping.
Daripada
ini, penggunaan kuda kepang dalam poster filem digunakan kerana jalan cerita
tersebut kebanyakan menggunakan kuda kepang. Adegan ini dapat dilihat melalui
tarian yang digerakkan oleh Marsani. Hampir setiap babak tarian kuda kepang
ditunjukkan. Selain itu, peralatan yang
digunakan adalah gamelan. Gamelan juga menjadi peralatan utama selain kuda
kepang. Di mana, gamelan merupakan alatan yang berperanan atau menghidupkan
lagi jalan cerita filem tersebut. Terakhir, peralatan menjadi penggerak kepada
cerita tersebut adalah aksesori tradisi yang menjadi lambang adat dan keturunan
dalam watak utama.
Gambar
2: Kuda Kepang
Gambar
3: Gamelan
5.0 LATAR BELAKANG TEMPAT
Berdasarkan
poster Pontianak Harum Sundal Malam, latar belakang yang digunakan menggunakan latar belakang suram dan agak
gelap di mana ia menunjukkan bahawa filem yang bakal ditayangkan adalah seram.
Penggunaan latar belakang yang suram menimbulkan kesan kepada
penonton-penonton. Penonton mendapat tahu penggunaan latar belakang yang suram
merupakan filem yang seram.
Lokasi
yang banyak digunakan dalam filem Pontianak harum sundal malam mengambil latar
Kampung Paku Laris pada tahun 1947,
sekitar 20 tahun kemudiannya di tempat yang dinamakan Kampung Tepian
Tersorok, tempat kaum kerabat Meriam melarikan diri daripada Marsani.
Penggambaran masa yang banyak digunakan
adegan pada waktu malam.
Lebih
60 peratus adegan pada waktu malam. Manakala, penggunaan masa selalunya
penggambaran mengambil masa sehingga pukul empat pagi dan penggambaran juga
mengambil masa sehingga pukul empat dan kadangkala sehingga pukul tujuh pagi.
Secara keseluruhan, latar belakang dalam filem juga mempengaruhi dalam poster
6.0 SIMBOL DALAM POSTER
Simbol dalam poster merupakan elemen yang amat
penting. Simbol memainkan peranan untuk menarik perhatian orang ramai melihat
poster yang dihasilkan kerana dengan adanya simbol maka unsur emosi dapat
disampaikan kepada klien. Oleh itu, antara simbol yang terdapat dalam poster
ialah reka bentuk abjad, nombor, warna dan garisan. Setiap simbol ini mempunyai
fungsi yang tersendiri.
Reka
bentuk yang terdapat dalam filem inilah grafik. Penghasilan grafik amat
menonjol dan menarik perhatian untuk melihat poster dengan lebih jelas lagi
agar dapat memahami konseptual yang ingin disampaikan dalam filem demikian
berdasarkan poster.
Abjad
dan nombor yang terdapat dalam poster ini ialah “Pontianak Harum Sundal Malam
2” yang ditulis dalam bentuk Adobe Gothic Std B, Times New Roman dan Adobe Fan
Heiti Std B. Jenis fon tulisan abjad dan nombor amat penting untuk mempengaruhi
fikiran setiap masyarakat yang melihatnya khususnya dalam poster filem. Pereka
poster sengaja meletakkan jenis fon demikian kerana mudah dan senang dibaca
tulisannya.
Warna
pula ialah warna putih dan warna emas keperangan. Putih digambarkan dalam
pakaian watak hantu yang mana ia adalah lambang orang yang sudah meninggal.
Manakala warna emas keperangan menunjukkan unsur harta pusaka. Oleh itu, amat
jelas dilihat dalam poster ini berkaitan dengan hantu dan harta pusaka yang
relatif dalam sebuah penuntutan atau penindasan yang berlaku.
Garisan
pula ialah simbol jalinan yang menampakkan emosi yang terdapat dalam filem atau
poster tersebut. Garisan yang terdapat dalam poster ini ialah memancar. Garisan
memancar ini selalunya dikaitkan dengan pancaran matahari. Pancaran matahari
pula sering kali dirujuk sebagai kemarahan berdasarkan bahangnya yang
dipancarkan ke atas bumi. Oleh itu, dapat dilihat dalam poster ini yang
menunjukkan emosi atau perasaan kemarahan dan dendam oleh seseorang watak yang
terdapat dalam filem.
7.0 BAGUNAN-RUMAH, PEJABAT ETC
Berdasarkan
dengan poster yang ditunjukkan memaparkan bahawa kawasan tempat yang dipaparkan
adalah di kawasan hutan dan juga di kawasan perkampungan yang begitu suram dan
gelap.
8.0 UNSUR KEKAGUMAN
Unsur
kekaguman merupakan suatu yang amat menakjubkan dalam poster filem. Perkara
yang menakjubkan dalam poster ini ialah simbol yang digunakan untuk
menyampaikan mesej tentang filem tersebut. Hal ini dapat dilihat melalui warna,
jalinan seni dan reka bentuk yang dihasilkan dalam poster. dengan wujudnya
simbol yang menarik inilah adanya daya tarikan terhadap audien yang melihat
poster tersebut untuk menonton cerita filem yang digambarkan dalam poster. Oleh
itu, amat jelas bahawa dalam poster filem ini, pereka grafik sengaja
menimbulkan kesan kekaguman agar siapa pun yang melihat filem demikian berasa
takjub akan cerita yang bakal ditayangkan kerana ia mempunyai keunikannya yang
tersendiri.
9.0 DOMINASI WATAK
Dominasi watak dalam poster merupakan elemen yang
sangat penting dalam poster dan filem tersebut. Dominasi watak memainkan
peranan yang sangat penting bagi menarik perhatian para penonton, kerana ada
sumber watak-perwatakan yang menarik, yang bakal disampaikan kepada para
penonton. Oleh itu, dominasi watak yang terdapat dalam poster adalah watak Maya
Karin.
Seterusnya,
dominasi watak dalam poster tersebut adalah Maya Karin. Manakala, Maya Karin
yang memegang watak utama dalam filem Puntianak Harum Sundal Malam II,
memainkan banyak peranan dalam filem tersebut sebagai Meriam sebagai ibu, Maria
sebagai anak. Di samping itu, watak Maya Karin juga banyak memainkan peranan
sebagai wanita tercantik di kampung dan wanita rebutan.
Hal
ini kerana, Maya Karin memegang gelaran sebagai seorang Primadona Gamelan, dan
disebabkan itu Maya Karin menjadi watak seorang perempuan rebutan di antara
Danial dan Marsani. Namun begitu, Maya Karin lebih memilih Danial sebagai
peneman hidup dan kemudian memiliki seorang anak, namun begitu jodoh mereka tidak panjang, kerana semasa
mengandungkan Maria, Maya Karin telah ditemui meninggal di halaman rumah.
10. KESELURUHAN
Secara
keseluruhannya, poster Pontianak Harum Sundal Malam 2 menunjukkan penggunaan
jenis tulisan yang menarik perhatian audiens. Penggunaan jenis tulisan pada
filem Pontianak Sundal Malam 2 amat sesuai bagi sesebuah filem seram kerana
penggunaan warna Putih manakala penggunaan latar belakang yang berwarna putih
menegaskan lagi warna tulisan tersebut.
Selain itu, latar belakang yang digunakan adalah imej kuda kepang. Kuda
kepang merupakan salah satu simbolik dalam filem Pontianak Harum Sundal Malam
2.
Keindahan
sinematografi yang menjadi kekuatan pada aspek visual filem ini agak jelas.
Pengambilan shot-shot yang indah di dalam jalan ceritanya amat bersesuaian
dengan filem tersebut. Dari aspek penceritaan dan subjek, ceritanya lain
daripada yang lain dan diolah dengan cara yang tersendiri. Isunya terlalu besar
untuk dimuatkan dalam jangka masa dua jam tayangan. Maka kekeliruan jelas
berlaku apabila menonton filem ini. Berbanding Pontianak Harum Sundal Malam
banyak persoalan-persoalan yang tergantung dan diperjelaskan dalam edisi kedua
ini. Siapa Maria, mengapa Maria tidak tua dan terlalu muda untuk menjadi anak Meriam
dijawab dalam edisi ini. Namun begitu, menurut Nizam Zakaria, filem ini agak bercelaru. Tetapi kecelaruan
yang ada di dalam filem ini berlaku kerana pembikin filem itu sendiri keliru
dengan naratif filemnya. Sebagai contoh, terdapat satu adegan di mana Pontianak
muncul pada waktu siang, tiba-tiba sahaja syot berubah kepada waktu malam.
Di
sini kita tidak nampak kesinambungan cerita sama sekali. Hal ini memperlihatkan
seperti jalan ceritanya seakan-akan tidak logik. Menurut Nizam Zakaria lagi,
rasa seram kepada Pontianak terus hilang kerana pontianak tidak lagi menjadi
satu perkara yang ditakuti penonton. Pontianak selalu sahaja muncul. Ini agak
berbeza pada Pontianak versi pertama yang muncul jarang-jarang dan
kemunculannya memberikan sedikit elemen yang mendebarkan. Satu kelainan yang
dibawa dalam filem ini apabila Pontianak juga muncul pada waktu siang lalu cuba
menukar persepsi masyarakat yang Pontianak hanya muncul pada waktu malam.
Maya
Karin telah memberikan mutu lakonan yang agak baik berbanding edisi pertama.
Jelas kelihatan perbezaan emosi, perwatakannya dalam watak-watak yang beliau
lakonkan. Persembahan lakonan Maya Karin berada pada kelasnya yang tersendiri.
Cara beliau bermain dengan emosinya yang penuh dengan dendam menimbulkan elemen
seram dan mampu membangkitkan perasaan hiba pada penonton. Keinginannya untuk
mendapatkan kembali haknya dan dalam perjalanannya mendapatkannya Maya telah
berjaya menarik penonton untuk sama-sama terheret dalam melodrama yang telah
beliau cipta. Pontianak Harum Sundal Malam 2 telah lulus tanpa sebarang
potongan dan diklasifikasikan sebagai U.
Filem
ini sebenarnya membawa penonton untuk terus tidak tertipu dengan adegan seram
mimpi yang dibawakan dalam versi pertama. Sebagai pelayar internet yang tegar,
kemudahan mencapai internet melalui laman web rasmi yang dibangunkan untuk
filem ini merupakan sebagai pelengkap kepada filem ini. Maklumat-maklumat yang
terdapat dalam laman web rasmi filem ini begitu berguna kepada penggemar filem
Melayu untuk lebih mendalami selok-belok pembikinan filem tersebut. Maklumat
berkenaan rekaan set, tatarias busana serta maklumat-maklumat teknikal
berkenaan filem tersebut terkandung untuk para pelayar internet.
No comments:
Post a Comment